Friday, March 27, 2009

aib

post sblm ni & juga gmbr profile tlah dibuang atas ugutan seseorang.haha.sesiapa yg mnutup aib org,kt akhirat Allah tutup aib die.walaupon bnde uh bkn aib pon.hidup ni jgnlah sbb perkara yang kecil2 pon kite dh malu kt org len.biarlah ape org lain pikir asal xlanggar syarak dgn peraturan mne2.(tiada kaitan antara yg hidup atau yg tlah mati).apa yg manusia suke,xsmstinya Allah suke.dan ape yang Allah suke xsmstinya manusia suke.peringatan ni trutamanya utk diri sndiri dulu dan juga org len.maaf ke atas org yg mnyedekahkan gmbr profile uh sblm nih..

Monday, March 16, 2009

Skema2.

Skema itu HEBAK! Bak kata ore klate. Hehe.

Sebelum membawa anda pergi jauh ke dalam isu yang ingin ana ketengahkan, cuba baca dua buah petikan di bawah ini dan bandingkan keberkesanan penyampaian di situ.

Nama saya Atan. Umur saya 10 tahun. Kalau ada masa lapang, saya suka membaca. Banyak buku yang pernah saya baca. Di rumah, ibu bapa saya selalu memberi galakan untuk saya membaca. Ibu bapa saya membelikan banyak buku cerita. Saya sayang ibu bapa saya.

Nme sy Atan.um0 sy 10thn.klu ad mse,sy ske mbce.byk buku y pnah sy bce.kt umah,parents sy clalu bg glkn tuk sy mbce.Parents sy blikn byk buku citer.Sy cuyunk parents sy.

Nah, dah dapat idea tentang apa yang ana nak ketengahkan? Ya, isu bahasa. Sebenarnya isu ni ana dah pernah sebut tapi tak mengapa. Manusia sering lupa.

Perasan tak, daripada penggunaan bahasa seseorang kita dapat menilai sejauh mana kematangan pemikiran, kerajinan atau kemalasan, pengaruh rakan sebaya dan sebagainya. Penggunaan bahasa banyak dipengaruhi oleh bahan bacaan kita setiap hari serta perbualan harian.

Orang yang banyak membaca bahan sastera selalunya menggunakan bahasa yang halus, berseni, dan tinggi seperti Cik Raehan Intisor kita. Orang yang banyak membaca membaca mesej dan menaip mesej biasanya akan menggunakan banyak kata singkatan atau sinkof sehingga terbawa-bawa dalam penulisan ilmiah.

Perasan atau tidak sebenarnya keberkesanan penyampaian banyak bergantung kepada cara kita menulis. Penyampaian yang paling berkesan adalah dengan menggunakan bahasa yang betul dan mematuhi tatabahasa yang standard. Tidak percaya? Perhatikan semula dua petikan tadi. Biarlah orang kata kita 'skema' atau 'skemposss', asalkan mesej yang kita nak sampaikan tu sampai kepada mad'u kita.

Ana pernah baca blog Ustaz Hasrizal, tajuk artikel: Blog Kepada Buku;


"Pembaziran terjadi kerana bahasa yang tidak dijaga, menyebabkan isi kandungan yang berkualiti hilang kelayakan untuk dikembangkan menjadi sebuah buku."

"Setiap yang menulis di blog, harus menanam cita-cita ini. Asas utamanya ialah terus mengasah isi, namun disampaikan dengan bahasa yang baik. Sebuah tulisan yang dijaga bahasanya, akan kekal segar di sepanjang zaman. Tulisan yang ditulis sesuka hati, akan menjadi bahan ketawa penulisnya sendiri, sebelum pembacanya suatu hari nanti."
Rata-rata dalam kalangan kita mempunyai banyak idea untuk dikembangkan, namun penggunaan bahasa yang kurang sempurna menyekat perkembangan ini. Kita harus melatih diri kita untuk menulis dengan baik kerana bak kata Ustaz Rahim (Ustaz SMIHJB), "Rugi kalau pendakwah hebat mati tanpa meninggalkan hasil penulisan."

Mahu atau tidak, dah tergalas beban di bahu kita untuk memikul amanah sebagai pendakwah. Sebab kita dah dididik untuk TAHU, oleh itu orang yang TAHU wajib menyampaikan. Tak gunalah kalau soleh sendirian, tapi tak musleh.

Akhir kalam, jagalah penulisan anda, jagalah bahasa anda. Kerana menjaga bahasa dan penulisan adalah sebahagian daripada dakwah sebenarnya, secara tidak langsung. Sekian, terima kasih.

Uji Cekap '09








K.U kepenatan,Bdur senyum busuk

gambar-gambar uji cekap '09.akhirnya ada juga perkara yang mahu dipostkan.setelah 3hari duduk di ulu yam bharu terdapat banyak perkara yang berlaku.ana sebagai orang yang sepatutnya menjaga keselamatan mungkin tidak dapat menjaga keselamatan dengan berapa baik,minta maap kepda tuan pengarah.sebelum pergi sudah terdapat pelajar yang mengadu sakit.
hari pertama ana sudah membuat kesilapan dalam membuat pagar rohani dan juga fizikal.aduh2 masalah2 tetapi setelah dibuat semula pagar dapat diperbaiki.
hari kedua sewaktu menjaga checkpoint ke4 bersama nik iaitu "resepi kehidupan",haha.sunggu menyeronokkan. selepas pulang jungle trekking ada pelajar yang mengadu kesakitan.terpaksa membawa mereka ke "wad sakit".pada malam itu terdapat pelajar yang sejuk perlu
dicairkan mereka semula.
pagi hari ketiga lagi ramai yang sakit.disebabkan mungkin tidak mahu senaman lasak ada yang mengadu sakit kepala,sejuk dan juga cramp tetapi ust shahrul mengatakan kita perlu bersedia untuk apa sahaja,maka terpaksa merawat mereka juga.

cerita tidakla banyak hanya hendak tulis sahaja.antara cerita yang agak kelakar ialah apabila terasa hendak buang air kecil di pagi hari kedua terdengar peserta banat yang patuh,haha.sbb ade ajk bnt tnye "SEMANGAT KE TIDAK .peserta bnt dgn smgtnyer mjwb "SEMANGAT".hahaha.perkhemahan kali ni xde la trse nk dnda2 bdak walau dorg slh xmcm kem asas 08.haha.mungkin sbb bukan ajk displin gn org ckp kslmtn kne baek2 nnt bdak tkt.hahaha.tp ttap ade cerita lwk an bese ar.nik tarek bdak,haha.lek2 nik."mne ade ana xtdor luar la,mne ade."tmpr gak kang.haha..

Wednesday, February 18, 2009

operation

esok adalah hari adikku yg terkecil pergi menemui doktor untuk mengesahkn bahawa dia memerlukan operation yang minor atau major untuk kekurangannya.dari tanda2 kemungkinan hanya operation yang terbaik untuk dia.tetap juga hati ini berdebar dan cuak akan keputusan doktor.pembedahan tersebut akan dilakukan pada akhir tahun.harap2 agar selepas SPM agar masalah ini tidak perlu dibawa ke alam peperiksaan.sesiapa yang tahu mengenai hal ini,harap dapat mendoakan keselamatan dia.harap2 Allah makbulkannya.

Sunday, January 25, 2009

Andai Ku Tahu

Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Ku akan memohon tuhan tolong panjangkan umurku…

Andai ku tahu…
Kapan tiba masaku…
Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Andai ku tahu…
Malaikatmu kan menjemputku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…
Aku manusia yang takut neraka…
Namun aku juga tak pantas disurga…

Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…

Andai Ku Tahu-Ungu

Wednesday, December 24, 2008

Blog

hari tu ade org uh tnyer buat aper buat blog klau xkcoh2.haha mungkin btol ape yg dckpkn tp ana rse blog ana ni klau dbndgkn dgn bdak2 len mmg mcm taek lalat gn taek gajah,haha.ana puyer kecik je kdg2 xdperasan pon kte ade.tp klau yg len2 uh mmg buta ar klau xnmpk.so sdg msh memikirkn lg nk bgtau org len ke x.stkt ni ade sorg je tau.tu pon sbb die pkse2.haha.kn klau nk buat baek,klau ade niat insyaalah pahale.tp ana ni puyer xtau ar.haha.hrp dredhai.salam.

Wednesday, December 17, 2008

WA

selepas 10 bulan buat benda2,akhirnye wa.ana tahu dah lama wa,org lain semue dah cita.
tak per .memang sebernanya tak tau nak tulis aper.banyak dapat dari wa.pengalaman yg baik gn buruk ada juga,tapi biasa la pengalaman yang buruk la yg membuatkan kita gelak2 bile pikir balik.tp bagusnye yg blog ana ni bukan ada orang bce pon,haha.ajk bnn plg pmls pegi gak wa,haha.ade sbb2 yg mbuatkn xnk pegi tp bler pikir2 blk,pegi la,bler pikir2 blk btol ar kputusan uh.xnk cter ar wa.org len dh cter.
hrp2 batch kter smue xkan lupe yg kter sme2 dh lalui wa.walaupon ade yg xelok tp mcm ade alumni ammar ckp mlm uh jgn slhkn org len,klau kter rse wa trok pon jgn slhkn org len ar.ana nk terima ksh kt smue bdak2 batch ikhwanul15 yg tlg wa tmasok ptolongan yg xdnmpk,haha.dgn jutaan2 terima kasih kpd ajk dana bnt yg lg byk mwakili ajk dana sbb pgarah pon ckp yg dana bnt nmpk lg power so btol ar kot,haha .terima kasih di atas pengalaman yang xdpt dlupekn.nnt dh besar2,hrp2 igt lg lar.haha.THANK YOU.