Friday, May 8, 2009

Gelombang Ombak

boleh pulak buat benda nih,haha.

Ya gelombang arus yang sedang melanda budak-budak Al-amin.Disebabkan gelombang ini terlalu besar jadi perlulah kita tunggu kt tepi pantai sahaja.Jangan g dok men dekat ombak besar uh.Ini berapa campuran gelombang ar sebab sangat besar ombaknya.Memang tak tahu nak buat apa dah.
Jangan fikir ombak ini perkara yang tidak elok kerana ada orang yang suka ikut ombak besar-besar ini
Bagi saya kita tunggulah gelombang ombak ini mengecil ataupun hilang baru kita masuk laut.
Siapa yang tak paham pergi belajar la lagi bagus.buat nyusah je benda2 ni,haha.Salam

Sunday, April 12, 2009

Pendusta

kenapa kita perlu menipu kawan2 kita.seronok sangat ke.adakah dengan menipu kita mendapat kepuasan apabila kita melihat kawan-kawan kita tertipu dengan penipuan kita.Rasul Allah juga bergurau tetapi dengan perkara yang benar.Tidak bolehkah kita mencontohi perbuatan Rasul Allah yang kita katakan sebagai kekasih kita.

Ya Allah,taubatlah.memang kalau diikutkan hati hendak juga ditumbuk muka tapi terlepas pula sebab-sebab tertentu.hendak sahaja sekeh kepala dia tapi tak boleh sebab susah nk dapat grip dekat kepala.

Mungkin kita tidak menambah2kan cerita itu tetapi hanya memutarbelitkan sedikit sahaja,bukan salah pun kan.kita hanya meninggalkan sedikit fakta2 yang penting.fitnah2.walaupun tiada unsur kekecewaan(diulang suara2).
Tetapi kita mahu mengenakan budak kerana menipu tetapi kita yang suka2 membuatnya juga.Apa ini macam keling.Keling keling,cakap tunggang langgang.Jangan cakap orang diri tu pun kadang2 sama.
Peringatan untuk diri sendiri terutamanya,tiada kaitan antara mana-mana cerita,kalau ada2 kaitannya tidak sengaja.Bagi yang terasa pula tiada niat, :)

Doa yang boleh diamalkan:
Ya Allah jauhkanlah aku dari fitnah dunia terutama (fitnah orang2 botak).Tunjukanlah (orang2 botak) jalanmu yang lurus.
*() hanyalah cadangkan bukan paksaan tetapi jika diamalkan lagi baik untuk menjauhkan bala.

Friday, April 3, 2009

Happy Anniversary





hadiah yang ditempah dari kedah nih uh.haha.dari seorang suami(ayah) kepada seorang isteri(mak)
.dh 22 tahun dh bersama.harap2 berkekalan sehingga selama2nya.apela post bnde nih,haha..

Wednesday, April 1, 2009

Mungkin Fitrah

Sesuatu kejadian telah berlaku.setelah pulang dari sekolah terus pergi ke dapur,terlihat mak membuat agar2.maka ambiklah satu,tengah2 makan terpikirlah."asal mak buat agar2 ni,slalu special ocassion je mak buat agar2,pikir.eh hari ini 1 april an,haha.harijadi adik second last,mojako(nama yg dberi oleh acid),haha.dah 9 tahun dh bdak drjh4 uh.asal lar boleh lupa,mungkin fitrah lelaki,haha.ada tengok cite an laki ni bnde2 cmnih mmg lmah tp klau tarikh ada plawanan bola blh lak igt,haha.sapa yg rse slh,ckp jelar,hahaha.

Friday, March 27, 2009

aib

post sblm ni & juga gmbr profile tlah dibuang atas ugutan seseorang.haha.sesiapa yg mnutup aib org,kt akhirat Allah tutup aib die.walaupon bnde uh bkn aib pon.hidup ni jgnlah sbb perkara yang kecil2 pon kite dh malu kt org len.biarlah ape org lain pikir asal xlanggar syarak dgn peraturan mne2.(tiada kaitan antara yg hidup atau yg tlah mati).apa yg manusia suke,xsmstinya Allah suke.dan ape yang Allah suke xsmstinya manusia suke.peringatan ni trutamanya utk diri sndiri dulu dan juga org len.maaf ke atas org yg mnyedekahkan gmbr profile uh sblm nih..

Monday, March 16, 2009

Skema2.

Skema itu HEBAK! Bak kata ore klate. Hehe.

Sebelum membawa anda pergi jauh ke dalam isu yang ingin ana ketengahkan, cuba baca dua buah petikan di bawah ini dan bandingkan keberkesanan penyampaian di situ.

Nama saya Atan. Umur saya 10 tahun. Kalau ada masa lapang, saya suka membaca. Banyak buku yang pernah saya baca. Di rumah, ibu bapa saya selalu memberi galakan untuk saya membaca. Ibu bapa saya membelikan banyak buku cerita. Saya sayang ibu bapa saya.

Nme sy Atan.um0 sy 10thn.klu ad mse,sy ske mbce.byk buku y pnah sy bce.kt umah,parents sy clalu bg glkn tuk sy mbce.Parents sy blikn byk buku citer.Sy cuyunk parents sy.

Nah, dah dapat idea tentang apa yang ana nak ketengahkan? Ya, isu bahasa. Sebenarnya isu ni ana dah pernah sebut tapi tak mengapa. Manusia sering lupa.

Perasan tak, daripada penggunaan bahasa seseorang kita dapat menilai sejauh mana kematangan pemikiran, kerajinan atau kemalasan, pengaruh rakan sebaya dan sebagainya. Penggunaan bahasa banyak dipengaruhi oleh bahan bacaan kita setiap hari serta perbualan harian.

Orang yang banyak membaca bahan sastera selalunya menggunakan bahasa yang halus, berseni, dan tinggi seperti Cik Raehan Intisor kita. Orang yang banyak membaca membaca mesej dan menaip mesej biasanya akan menggunakan banyak kata singkatan atau sinkof sehingga terbawa-bawa dalam penulisan ilmiah.

Perasan atau tidak sebenarnya keberkesanan penyampaian banyak bergantung kepada cara kita menulis. Penyampaian yang paling berkesan adalah dengan menggunakan bahasa yang betul dan mematuhi tatabahasa yang standard. Tidak percaya? Perhatikan semula dua petikan tadi. Biarlah orang kata kita 'skema' atau 'skemposss', asalkan mesej yang kita nak sampaikan tu sampai kepada mad'u kita.

Ana pernah baca blog Ustaz Hasrizal, tajuk artikel: Blog Kepada Buku;


"Pembaziran terjadi kerana bahasa yang tidak dijaga, menyebabkan isi kandungan yang berkualiti hilang kelayakan untuk dikembangkan menjadi sebuah buku."

"Setiap yang menulis di blog, harus menanam cita-cita ini. Asas utamanya ialah terus mengasah isi, namun disampaikan dengan bahasa yang baik. Sebuah tulisan yang dijaga bahasanya, akan kekal segar di sepanjang zaman. Tulisan yang ditulis sesuka hati, akan menjadi bahan ketawa penulisnya sendiri, sebelum pembacanya suatu hari nanti."
Rata-rata dalam kalangan kita mempunyai banyak idea untuk dikembangkan, namun penggunaan bahasa yang kurang sempurna menyekat perkembangan ini. Kita harus melatih diri kita untuk menulis dengan baik kerana bak kata Ustaz Rahim (Ustaz SMIHJB), "Rugi kalau pendakwah hebat mati tanpa meninggalkan hasil penulisan."

Mahu atau tidak, dah tergalas beban di bahu kita untuk memikul amanah sebagai pendakwah. Sebab kita dah dididik untuk TAHU, oleh itu orang yang TAHU wajib menyampaikan. Tak gunalah kalau soleh sendirian, tapi tak musleh.

Akhir kalam, jagalah penulisan anda, jagalah bahasa anda. Kerana menjaga bahasa dan penulisan adalah sebahagian daripada dakwah sebenarnya, secara tidak langsung. Sekian, terima kasih.

Uji Cekap '09








K.U kepenatan,Bdur senyum busuk

gambar-gambar uji cekap '09.akhirnya ada juga perkara yang mahu dipostkan.setelah 3hari duduk di ulu yam bharu terdapat banyak perkara yang berlaku.ana sebagai orang yang sepatutnya menjaga keselamatan mungkin tidak dapat menjaga keselamatan dengan berapa baik,minta maap kepda tuan pengarah.sebelum pergi sudah terdapat pelajar yang mengadu sakit.
hari pertama ana sudah membuat kesilapan dalam membuat pagar rohani dan juga fizikal.aduh2 masalah2 tetapi setelah dibuat semula pagar dapat diperbaiki.
hari kedua sewaktu menjaga checkpoint ke4 bersama nik iaitu "resepi kehidupan",haha.sunggu menyeronokkan. selepas pulang jungle trekking ada pelajar yang mengadu kesakitan.terpaksa membawa mereka ke "wad sakit".pada malam itu terdapat pelajar yang sejuk perlu
dicairkan mereka semula.
pagi hari ketiga lagi ramai yang sakit.disebabkan mungkin tidak mahu senaman lasak ada yang mengadu sakit kepala,sejuk dan juga cramp tetapi ust shahrul mengatakan kita perlu bersedia untuk apa sahaja,maka terpaksa merawat mereka juga.

cerita tidakla banyak hanya hendak tulis sahaja.antara cerita yang agak kelakar ialah apabila terasa hendak buang air kecil di pagi hari kedua terdengar peserta banat yang patuh,haha.sbb ade ajk bnt tnye "SEMANGAT KE TIDAK .peserta bnt dgn smgtnyer mjwb "SEMANGAT".hahaha.perkhemahan kali ni xde la trse nk dnda2 bdak walau dorg slh xmcm kem asas 08.haha.mungkin sbb bukan ajk displin gn org ckp kslmtn kne baek2 nnt bdak tkt.hahaha.tp ttap ade cerita lwk an bese ar.nik tarek bdak,haha.lek2 nik."mne ade ana xtdor luar la,mne ade."tmpr gak kang.haha..